vilka är vi?

här är min åsikt om personer. detta skrev jag på mitt nationella prov. kommentera vad ni tycker :

Vem har sagt att utseendet betyder allt?

Det är sådana frågor jag ställer till mig själv när jag hör hur folk pratar om alla andra, hur folk pratar om hur man ser ut eller när jag ser på tv när barn mobbar andra barn. Tonåringar från 13 till 15-16 ungefär mobbar oftast varandra på grund av deras bakrund, hur dom ser ut, eller hur dom pratar. Dom märker det minsta lilla felet på en person och trycker ner den så lågt att den själv känner sig obekväm, fast dom inte vet hur godhjärtade dom kan vara. Men ingen är perfekt! Alla är lika mycket värda.

 

Det spelar ingen roll vilket land man kommer ifrån, det spelar ingen roll om man inte ser bra ut, det spelar ingen roll om man inte ser ut som en modell eller pratar perfekt, huvudsaken är hur man är som person.

 

Dom flesta dömer fina personer med bra klädstil som bra människor, det är dom man vill umgås med. Dom flesta dömer personer som inte ser så bra ut och kanske inte har dom här kläderna som är mode som alla andra har, till dåliga personer att dom vill man inte umgås med. Och en del dömer personer som inte kommer från samma land, utan tänker att ” alla från utlandet är dumma i huvudet ” men så är det inte, för alla är olika. Det finns massor med människor som inte är från utlandet som inte heller har så bra sidor.

 

Medans en del struntar i vad man har för kläder, hur man ser ut eller vad man har för bakrund, Dom tar personerna precis som dom är. Och det tycker jag är bra!

 

Själv har jag blivit bemött utav personer på helt olika sätt. När jag har smink och har fina kläder så kommer massor utav människor fram till mig och säger : ” vad fin du är idag ”

 ” åh jag älskar ditt hår ” osv. Men kommer jag helt osminkad med sköna hängkläder tex mjukis byxor & stor tröja så märker man vilka som är ens riktiga vänner. Det är dom som kommer fram till dig varje dag oavsett hur du ser ut och talar om att du är lika vacker utan smink och oavsett vad du har för kläder.

 

Dom som talar om för dig att ” jag älskar dig för den du är, jag dömer inte dig för att du har smink eller inte, fina kläder eller inte. Huvudsaken är hur du är som person, du är alltid snäll mot mig och ställer alltid upp och just därför älskar jag dig min vän, oavsett hur du ser ut ”

 

Så det tycker jag är viktigt att man vet vem man har på sin sida, vem som är dina riktiga vänner.  Det är dom som ställer upp för dig i alla lägen utan att tänka på hur du ser ut, vad du har för kläder, och vart du kommer ifrån. Det är sådant man inte bryr sig om. Det ända man bryr sig om det är hur du själv är inuti dig. Din personlighet! Det är det viktigaste utav allt.




Kommentarer
clara

det var fint och bra skrivet Linda! Ser du, du kan bara du vill :)

2010-02-11 @ 14:20:56
Anonym

skit bra skrivet ! o sant oxå ! de här borde publiceras i tidningen o även att lärare använder det på t.ex livskunskap när dom pratar om mobbning ! alla borde få läsa det !

2010-02-11 @ 14:54:35
Jonna

så sant gumman ! <3

2010-02-11 @ 22:41:17 | http://jonnagustavsson.blogg.se/
Noemi

sjukt bra Linda, så sant! <3

2010-02-11 @ 23:47:13 | http://nnoeemii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!